יום ראשון, 14 בפברואר 2010

עתירה בשם זוג הומואים לבג"צ: תנו לנו לפתוח בהליך פונדקאות


מאת עו"ד דורי ספיבק

הבוקר עתרנו לבג"צ (1078/10), בשמם של יואב ארד-פנקס ואיתי פנקס, זוג הומואים המנסים מזה חמש שנים בדרכים שונות להביא ילדים לעולם. העתירה הוגשה לאחר שבקשת העותרים לקבלת אישור להקשר עם אשה בהסכם פונדקאות נדחתה ע"י הועדה לאישור הסכמים לפי חוק הפונדקאות, הפועלת במשרד הבריאות. הוועדה נימקה החלטתה בהוראת חוק הפונדקאות שנחקק בשנת 1996 לפיה הורים מיועדים: "איש ואישה שהם בני זוג....". יחד עם זאת, הועדה הודיעה לבני-הזוג כי בקרוב תוקם ועדה במשרד הבריאות שתבחן, בין היתר, את הצורך בתיקון חוק הפונדקאות לנוכח השינויים במציאות החברתית.

בעתירה אנו טוענים כי אין צורך בתיקון החוק כדי לאפשר ליואב ואיתי לפתוח בהליך פונדקאות, שכן אין כל סיבה מהותית שלא לפרש את החוק הקיים באופן שיאפשר החלתו גם על "איש ואיש", בדומה לפרשנות מרחיבה שנעשתה בעבר לחוק הירושה, שלשונו זהה. אנו טוענים כי לאור השינויים שחלו במציאות החברתית בעשור וחצי שחלף מאז נחקק החוק, שינויים שלאחריה משפחה המורכבת משני הורים גברים (או שני הורים נשים) הפכה לחלק ממציאות החיים בישראל, אין הצדקה לשלול דווקא מזוגות גברים את זכותם להיות להורים. אנו מציינים כי בדיונים בכנסת קודם לחקיקת החוק לא ניתן למצוא תימוכין לכוונת המחוקק לשלול דווקא מבני זוג בני אותו המין את האפשרות להקשר בהסכם פונדקאות. לחלופין, וככל שבית-המשפט ידחה את בקשתנו לפרש את החוק באופן זה, אנו מבקשים כי בית-המשפט יקבע כי לאור הזכות החוקתית להורות ולחיי משפחה, כמו גם על פי עקרון השוויון החוקתי, יש לקרוא חוקתית לתוך החוק (reading in) את תחולתו אף על בני זוג בני אותו המין.

את העתירה כתבו ביחד איתי הסטודנטים חגי קלעי, נמרוד אברמוב וכרמל בן-צור מהתכנית לזכויות אדם, הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת ת"א.